Nota Kaki (3/11/16)

Salam.

Setelah sekian lama, akhirnya cerita baru untuk kalian! Oh ya, dalam cerita ni aku ada guna dua watak dari cerita sebelum ni. Yang pertama dari cerita Aku VS Empat lelaki dan satu lagi dari cerpen Terakhir.

Apa-apa pun, enjoy semua!

TERBARU!
Enam (3)


Thursday, July 9, 2015

Aku VS Empat Lelaki (2)

Aku melangkah masuk ke dalam pejabat. Kosong je pejabat harini. Aku tengok jam tangan aku. Baru pukul 7.50 pagi. Patutlah tak ada orang. 

Aku pandang plastik berisi tiga ketul karipap yang aku beli tadi. Ada lah masa aku makan dulu sebelum Puan Sri sampai. Aku senyum gembira. 

Tiba-tiba aku dengar orang batuk di belakang aku. Aku pusing belakang pandang orang tu. Aku nampak Izzu sedang leka membuat kerja. Agak-agak dia nampak ke aku senyum macam orang gila pandang karipap?

Aku melangkah mendekati Izzu. Plastik berisi karipap disuakan kepada Izzu.

"Nak satu?" Soal aku.

Tiada respon.

"Saya beli karipap ni dekat kedai mak cik famous tu. Yang semua orang dok sibuk cakap karipap dia sedap. Ambik lah satu," ujar aku.

Izzu diam lagi. Pandang aku pun tidak. Aku yang faham dia tak nak diganggu terus berlalu dari situ dan duduk di tempat aku. Cis! Buat malu aku je! 

Aku pandang karipap dalam plastik tu. Lantak kau la Izzu. Kau yang rugi tak dapat makan karipap mak cik famous ni. Aku tak rugi apa-apa pun. 

* * *

"Kan aku dah kata, jangan tegur dia. Kan buat malu kau je dia tak jawab apa-apa."

Aldee gelak terbahak-bahak dengar aku cerita. Aku hirup jus avocado aku. 

"Kau buat apa lepas dia tak balas tu?" Soal Aldee.

"Aku balik kat tempat aku, makan karipap tu. Malu gila weh! Nasib baik takde orang lain," jawab aku.

"Tu lah, aku dah warn dekat kau. Kau yang tak percaya cakap aku kan," ujar Aldee.

"Aku tak tahu pula dia tu anti-sosial tahap ekstrem. Geram betul aku. Kau nak tahu tak, Aldee?" Aku pandang Aldee.

Aldee angkat kening, "apa dia?"

"Kalau bukan sebab mak aku tarik telinga aku waktu aku kata aku nak jadi detektif dulu, aku rasa aku dah selesaikan beratus misteri sekarang ni. Kau tengoklah, aku akan siasat pasal Izzu ni. Aku akan tahu juga kenapa dia anti-sosial sampai macamni," bersemangat aku cakap dekat Aldee.

"Kau serious?" Aldee kerut dahi.

Aku anggukkan kepala, "muka aku ada macam main-main ke? Kau tengoklah Aldee, aku akan siasat pasal dia."

"Bukan pasal tu. Kau serious ke kau nak jadi detektif dulu? Muka macam kau nak jadi detektif?" Aldee gelak.

Aku baling tisu dekat Aldee. Kurang ajar punya Aldee! 

"Jahatlah kau," aku tarik muka masam.

"Alalalala. Aku gurau je. Ye lah, nanti aku tolong kau siasat pasal Izzu ya," pujuk Aldee.

Aku senyum, "janji?"

Aldee angguk, "janji."

Aku senyum. Jus dihirup sampai habis. Nak dekat habis lunch hour ni. Kalau berborak dengan Aldee, sampai bila-bila tak habis. Karang tak pasal-pasal, lambat kitorang masuk kerja.

* * *

Aku pandang Aldee yang tengah memandu di sebelah aku. Muka Aldee macam tak main-main je. Biar betul Aldee ni?

"Kau biar betul?" Soal aku.

"Betullah," jawab Aldee.

"Jauh gila kau nak bawa aku makan. Macam tak ada kedai lain dekat sini. Menyesal pula aku ikut," bebel aku.

Aldee sengih, "mana ada kedai nasi Arab dekat area sini. Nasi Arab dekat kedai tu memang terbaik weh!"

"Tapi sejam weh perjalanan," protes aku.

Gila ke apa Aldee ni? Banyak lagi kot kedai lain. Kedai yang jauh tu jugak dia nak pergi.

"Tak boleh ke makan kedai lain selain kedai tu?" Soal aku.

Aldee geleng, "nanti aku mati kempunan karang tak makan kat situ."

Aku mengeluh. Aldee ni macam-macam lah perangai dia. 

"Eh, aku tengok kau dengan Puan Sri rapat semacam je. Ada apa-apa ke?" Aldee ubah topik.

"Ada apa-apa? Apa maksud kau?" Soalan dibalas dengan soalan.

"Dulu dia dengan setiausaha dia tak rapat pun macam dia rapat dengan kau. Asyik keluar lunch dengan kau je," ujar Aldee.

"Ye ke? Aku ingat dia memang macamtu dengan setiausaha dia. Kiranya aku ni spesial la, ye tak?" Aku angkat kening.

"Ei, tolonglah. Aku rasa Puan Sri ada udang di sebalik batu lah. Entah-entah dia nak jodohkan kau dengan anak dia tak?" Aldee pandang aku sekilas.

"Aldee, kau ni kalau sehari tak merepek, tak sah kan. Apa hal pula dia nak jodohkan aku dengan anak dia? Puan Sri baik dengan aku sebab aku rajin buat kerja lah tu. Dia suka sebab aku ni berdedikasi, rajin, amanah..."

Aldee kuatkan suara radio sambil mula menyanyi. Aku gelak. Menyampah lah tu aku puji diri aku sendiri. Kekeke.

* * *

Air barbican dihirup. Sedapnya! Makan nasi Arab memang tak sah kalau tak minum air barbican. Kalau orang yang tak pernah minum air ni, mesti diorang ingat air ni air arak sebab botol dia. 

"Sedap kan?" Aldee soal.

Aku anggukkan kepala.

"Worth for one hour driving," Aldee sandar dekat dinding.

"Weh, bila kau sandar macamtu, aku tiba-tiba teringat zaman sekolah kita," aku gelak.

Aldee angkat kening, "apa benda yang kau teringat?"

"Kau la, budak nakal. Apa yang buat kau berubah ek? Bukan sikit tau kau berubah. Kau berubah like hundred percent," soal aku.

"Ala, orang berubah lah," jawab Aldee.

"Eh, aku ingat lagi kau merokok kan dulu? Paling otai merokok masa cikgu mengajar. Sekarang kau merokok lagi tak?" Soal aku.

Aldee gelengkan kepala.

"Macammana boleh berhenti? Bukan kau dulu perokok tegar ke?" Aku angkat kening.

"Mak aku menangis-nangis suruh aku berhenti jadi aku berhenti lah," jawab Aldee.

"Wow! Anak yang Soleh," aku gelak.

"Kita dulu tak pernah bertegur pun kan. Kenapa ek?" Soal Aldee.

Aku angkat bahu, "kau dengan aku dulu berbeza kut."

"Ye lah, kau budak pandai, budak rajin, teacher's pet. Aku ni pula budak nakal, teacher's enemy," Aldee buat-buat merajuk.

"Tapi kau lagi pandai dari aku, kan? Selalu dapat markah tinggi dalam exam. Macammana kau boleh jadi nakal yet pandai buat aku tertanya-tanya sampai sekarang," aku garu dagu aku yang tak gatal.

Aldee angkat bahu, "semua tu adalah misteri."

Aku gelak. Misteri lah sangat. Aldee ni aku rasa dekat sekolah je nakal, dekat rumah mesti anak Soleh ni. Aku rasa lah.

"Kau ada boyfriend ke?" Soal Aldee tiba-tiba.

Aku gelengkan kepala aku, "tak ada siapa nak dekat aku. Kau?"

Aldee gelengkan kepala juga, "aku malaslah nak makwe-makwe ni. Aku kalau berkenan dekat orang tu, aku kumpul duit terus pinang je."

"Serious?" Aku angkat kening.

Aldee angguk.

"Habis nanti dia tak tahu kau suka dia, macammana?" Aku kerut dahi.

"Ala, aku tinggalkan lah hint yang aku suka dia," jawab Aldee ringkas.

"Macammana kalau masa kau tengah kumpul duit tu, tiba-tiba orang lain hantar rombongan dulu?" Aku angkat kening lagi.

Aldee senyum, "itu bukan jodoh aku lah."

Tiba-tiba aku teringat sesuatu, "eh, kiranya sekarang ni kau tengah kumpul duit nak pinang siapa tu eh, budak sekolah yang kau minat tu. Yang pakai tudung labuh tu."

Aldee gelak. Tidak membalas kata-kata tu. Diam maknanya betullah tu. 

"Eh, jomlah aku hantar kau balik. Dah pukul berapa dah ni. Karang tak pasal-pasal aku kena kejar dengan ayah kau pula," seloroh Aldee.

Aku gelak. Aku hirup minuman aku yang masih berbaki sedikit. Kemudian aku bangun dan melangkah ke arah kereta Aldee sementara Aldee membayar harga makanan.

No comments:

Post a Comment