Nota Kaki (3/11/16)

Salam.

Setelah sekian lama, akhirnya cerita baru untuk kalian! Oh ya, dalam cerita ni aku ada guna dua watak dari cerita sebelum ni. Yang pertama dari cerita Aku VS Empat lelaki dan satu lagi dari cerpen Terakhir.

Apa-apa pun, enjoy semua!

TERBARU!
Enam (3)


Tuesday, July 14, 2015

Aku VS Empat Lelaki (5)

Aldee bangun dari kerusinya dan menggeliat sedikit. Aku pandang Aldee.

"Akhirnya!" Jerit Aldee.

Aku letak kepala atas meja, "penatnya. Boss ni tak patut buat aku macamni."

Aldee duduk balik di kerusi, "boss syok kat kau tu."

"Banyaklah kau punya syok," bidas aku.

"Kau tak syok dekat dia ke?" Aldee tompang dagu atas meja aku.

Aku angkat kepala, "ei tak ada masa nak syok dekat dia."

"Boss kan kaya, handsome..."

"Handsome? Kau lagi handsome weh," bidas aku.

Aldee sengih macam kerang busuk bila aku cakap dia lagi handsome.

"Kau jangan nak prasan sangat," aku bagi amaran dekat Aldee.

Aldee gelak. Aku turut gelak. Kemudian aku bangun.

"Dahlah, jom balik," ajak aku.

Aldee angguk, "kau pergilah letak fail-fail tu dalam bilik boss."

Aku anggukkan kepala, "kau kemaslah apa yang patut dulu."

Aldee angguk. Aku melangkah ke dalam bilik boss. Fail-fail aku letak atas meja boss. Sengaja aku letak betul-betul di tengah meja. Tak ada alasanlah kata aku tak siap kerja ke apa.

Aku pandang frame gambar yang dia letak atas meja. Gambar dia bersama dengan Puan Sri Ayuni. Dalam playboy-playboy boss ni, anak mak juga rupanya boss ni.

"Cepatlah sikit, Ima!"

Aku cepat-cepat melangkah keluar dari bilik itu. Aku melangkah ke arah Aldee yang dah sandang beg kerjanya.

"First time ada orang kerja lebih lambat pada Izzu," ujar Aldee.

Aku gelak, "bangganya aku."

"Kenapa dia balik awal ye harini?" Soal Aldee.

Aku angkat bahu. Sebenarnya, aku tertanya-tanya juga kenapa Izzu balik awal harini. Lepas lunch hour, kelibat Izzu langsung tidak nampak. Dia tak sihat ke? Ke dia ada masalah? 

Eh, kejap. Kenapa aku pula yang menyibuk ni? Ima, stop it. Jangan sibuk hal Izzu, boleh tak?

* * *

Aku tutup pintu kereta Aldee. Aldee mula memandu. Malam semalam, Aldee yang hantar auk balik sebab dah lewat sangat. Aku ni dah lah tak suka sangat drive malam. Takut! Jadi aku pun terus setuju bila dia offer nak hantar balik.

"Muka kau macam pucat je," komen Aldee.

Aku bersin.

"Kau demam ke?" Soal Aldee.

Aku garu hidung aku, "haah."

"Ei, tak payah pergi kerja lah. Karang habis virus kau berjangkit dekat aku," ujar Aldee.

"Aku memang sengaja nak jangkitkan virus ni dekat semua orang terutama boss," ujar aku.

"Kejam sungguh," komen Aldee.

Aku bersin lagi.

"Macam teruk je. Ambil MC lah harini. Pergi klinik," nasihat Aldee.

"Nak pergi klinik pun kena ada kereta Aldee oi. Kereta aku..."

Bersin.

"Kereta aku kan dekat pejabat," sambung aku kembali.

"Macam aku tak boleh hantar," perli Aldee.

"Sebenarnya kau yang nak mengelat kerja kan harini," tuduh aku.

Aldee gelak, "you got me."

Aku turut tergelak. Ni demam sebab penat sangat buat kerja ni. Layan perangai boss yang entah apa-apa tu. Haih, nasib badanlah Ima.

* * *

"Kenapa muka kau macamtu?" Soal Amar.

Aku kerut dahi. Kenapa pula dengan muka aku? Aku pakai lipstick dekat mata ke? Manalah tahu aku demam sampai tak reti bezakan bibir dengan mata.

"Demam ke?" Soal boss lagi.

Aku anggukkan kepala. Demam la boss, banyak sangat kerja boss bagi.

"Pukul 11 ni boss ada meeting dengan..."

"Balik," arah boss.

Aku angguk. Eh, kejap. Apa yang boss cakap? Balik? 

"Boss nak pecat saya ke?" Soal aku sedikit gelabah.

Aku baru sekali buat silap, takkan dia nak pecat aku dah. Lagipun, silap tu bukan berkaitan dengan pejabat pun. Mana boleh boss nak pecat aku.

Amar gelak, "apa kau merepek ni? Walaupun ikutkan hati aku, memang dah lama aku pecat kau tapi aku tak ada lah kejam sangat."

Aku kerut dahi, "habistu kenapa suruh saya balik?"

"Kau ingat aku ni tak ada hati perut ke nak suruh pekerja aku yang sakit kerja? Pergi balik, makan ubat," arah Amar.

Aku bersin.

"Boss," panggil aku.

Amar angkat kening.

"Boss demam ke?" Soal aku.

Amar gelak dengar soalan aku. Aku bersin lagi sekali dan kemudian keluar dari bilik Amar. Boss ni kalau dah gelakkan soalan aku tandanya dia suruh pergi dari situ. Karang daripada dapat cuti, terus dia tarik balik cuti aku.

Aku melangkah ke arah meja aku. Komputer ditutup dan aku galas beg aku.

"Woi, nak balik dah?" Soal Aldee yang muncul dari mana entah.

"Penyakit bipolar boss dah datang. Dia kasi aku cuti," jawab aku.

Aldee gelak. 

"Aku balik dulu lah sebelum boss ubah fikiran. Karang dia tarik balik cuti aku, aku yang rugi," aku sengih.

"Okay. Jangan lupa pergi klinik," pesan Aldee.

Aku angguk. Aku pandang Izzu apabila aku rasa dia macam pandang aku. Tapi bila aku pandang, dia tak pandang aku pun. Perasaan aku je kut. Buat apa lah pula Izzu tu nak pandang aku. Tak ada kerja.

* * *

Aku melangkah turun ke bawah. Kepala aku dah okay sedikit. Balik dari klinik tadi, aku terus tidur sampai pukul 6 petang. Lega sedikit kepala aku dapat rehat.

"Tadi ada kawan kau datang."

Aku pandang ke arah adik lelakiku, Iwan yang tengah menonton televisyen.

"Siapa?" Soal aku.

"Ibu kata kawan yang jemput kau pergi kerja pagi tadi. Oh, dah ada pakwe sekarang," usik Iwan.

"Aldee? Dia bukan pakwe la. Tu kawan baik aku. Kenapa dia datang?" Soal aku.

Iwan tunjuk ke arah dapur, "dia bawakkan bubur untuk kau. Tu ada ibu letak dekat atas meja."

Aku angguk. Aku melangkah ke arah dapur. Semangkuk bubur kelihatan di atas meja. Aku ambil dan masukkan ke dalam microwave untuk panaskan. Sementara tunggu tu, aku keluarkan telefon bimbit dan hantar whatsapp dekat Aldee.

Me : So sweet kasi bubur.

Aldee : Dah makan ke?

Me : Tengah panaskan. 

Aldee : Makan sampai habis tau. Tu bubur magik.

Me : Kau buat ke bubur ni?

Aldee : Haah. Romantik tak?

Me : Tipu!

Aldee : hahaha. Aku beli dekat kedai lah.

Me : Kedai mana? Kenapa nama dia bubur magik?

Aldee : Ada kedai dekat-dekat rumah aku. Sebab aku kalau waktu demam makan bubur ni, confirm esok tu baik terus. Macam magik.

Me : Boleh percaya ke ni?

Aldee : Kau cuba lah dulu, baru kau tahu magik ke tidak bubur tu.

Me : Ye lah. 

Aku letak telefon bimbit atas kabinet. Mangkuk bubur itu aku bawa ke atas meja. Aku duduk dan mula menikmati bubur itu.

Suapan pertama, aku rasa macam aku pernah makan bubur ni.

Suapan kedua, rasa bubur ni macam dah sebati dengan jiwa aku.

Suapan ketiga, keempat, kelima dan seterusnya aku hanya menikmati kelazatan bubur itu sehingga licin.

Bubur ni rasa dia somehow familiar sangat bagi aku. Rasa macam aku selalu makan bubur ni. Tapi dekat mana tu aku tak ingat. Tapi apapun, bubur ni memang terbaik! Sedap sangat! 

* * *

Seperti yang Aldee cakap, harini demam aku dah kebah. Semuanya angkara bubur magik tu. Betul-betul magik!

Aku melangkah ke arah meja aku. Beg tangan aku letak atas meja. Aku ternampak satu botol minuman isotonik di atas meja aku. Siapa pula yang tertinggal air ni?

Aku pandang sekeliling. Tak ada sesiapa lagi yang datang kecuali aku dan Izzu. Takkanlah Izzu yang tertinggal botol air ni?

Aku ambil botol air itu dan melangkah ke arah Izzu.

"Awak tertinggal botol ni kat atas meja saya ke?" Soal aku.

Izzu diam.

Melihat Izzu diam dan langsung tak nak pandang aku, aku ambil keputusan untuk bawa kembali botol air itu ke tempat aku. Bukan Izzu punya kut. Ada orang kasi aku kut air ni. Kan aku demam semalam. Entah-entah, boss yang kasi.

* * *

"Bos serious ke ni?" Aku angkat kening.

"Muka aku ada macam main-main ke?" Amar angkat kening.

"Tapi kenapa Puan Sri ajak saya makan malam dekat rumah boss?" Aku kerut dahi.

"Dah mama ajak tu, kau terima je lah. Apa yang susahnya?" Amar malas nak layan soalan aku.

Aku diam. Puan Sri Ayuni rindu dekat aku ke sampai ajak aku makan malam sekali? Adoi, ini dah lain macam dah ni. Ramai lagi staf yang lebih layak makan malam dengan dia, kenapa pilih aku?

"Make sure kau datang pakai baju cantik-cantik sedikit," pesan Amar.

Aku pandang pakaian yang tengah aku pakai sekarang ni. Boss ni pada dulu tak suka cara aku berpakaian. Boss ni ada sejarah buruk dengan baju kurung ke? Mesti waktu kecik-kecik, Puan Sri pakaikan boss baju kurung, tu sebab dia anti. Dia malu lah tu.

"Kau nak aku jemput kau ke?" Soal Amar.

"Tak apa. Boss hantar je location dekat saya," jawab aku.

"Bagus. Tak ada lah menyusahkan aku," ujar Amar.

Aku mencebik. Hek eleh, kalau tak ikhlas baik tak payah ajak.

"Kalau tak ada apa-apa, kau boleh sambung kerja kau," ujar Amar.

Aku angguk. Aku tunduk sedikit dan kemudian berjalan ke muka pintu. Sampai di muka pintu, aku pusing pandang Amar balik.

"Boss," panggil aku.

Amar angkat kening, "apa?"

"Boleh tak saya ajak Aldee?" Soal aku teragak-agak.

Amar gelak mendengar soalan aku. Ala, dah mula lah dia punya bipolar tu. Lawak sangat ke soalan aku? Awkward kut aku nak makan dengan keluarga dia. Kalau ada Aldee, at least aku ada lah geng juga.

Aku keluar dari bilik tu. Boss kalau dah gelak macamtu memang tak ada harapan lah dia nak jawab soalan aku. Dan aku tahu mesti dia tak kasi aku bawa Aldee. Ish, mesti awkward habis malam karang. Tidak!!!

No comments:

Post a Comment