Nota Kaki (3/11/16)

Salam.

Setelah sekian lama, akhirnya cerita baru untuk kalian! Oh ya, dalam cerita ni aku ada guna dua watak dari cerita sebelum ni. Yang pertama dari cerita Aku VS Empat lelaki dan satu lagi dari cerpen Terakhir.

Apa-apa pun, enjoy semua!

TERBARU!
Enam (3)


Friday, December 7, 2012

Cinta Lana 27


Cinta cuba buka matanya tetapi kepalanya terlalu sakit. Namun digagahkan juga. Mata dibuka.

            “Mama!”

            Cinta nampak Daus. Cinta bangun dan terus peluk Daus. Sakit kepala tidak dihiraukan. Dia bersyukur sangat dia masih boleh lihat Daus, boleh kenal Daus.

            “Cinta rehat dulu. Abang keluar dulu,” ujar Hazeem.

            Cinta lihat semua ahli keluarganya ada di situ. Kemudian dia nampak Asyraff.

            “Asyraff,” panggil Cinta.

            Asyraff pandang Cinta dan melangkah dekat dengan Cinta.

            “Saya ni jahatkan?” soal Cinta.

            “Kenapa awak cakap macamtu?” soal Asyraff.

            “Saya jahat sebab saya dah lukakan hati awak. Saya jahat sebab tak pernah cuba nak terima apa yang awak buat. Saya jahat sebab buat awak menderita. Saya jahat sebab buat awak kecewa. Saya jahat,” jawab Cinta.

            Air mata Cinta mengalir.

            “Kenapa awak mesti cintakan saya? Kenapa awak mesti cintakan perempuan bodoh macam saya? Apa istimewanya saya pada mata awak sampai awak sanggup tunggu saya bertahun lamanya? Kenapa mesti awak cintakan orang macam saya? Asyraff, kenapa?” soal Cinta.

            Asyraff diam.
           
            “Saya tak layak untuk awak. Saya ni cuma hanya akan membebankan awak. Jadi Asyraff, tolong tinggalkan saya. Tolong lupakan saya. Tolong berhenti mencintai saya. Tolong jangan buat diri awak menderita, Asyraff. Tolonglah,” Cinta teresak-esak menangis.

            “Adakah mencintai seseorang memerlukan alasan? Kenapa saya cintakan awak? Sebab bagi saya, awaklah orangnya. Awaklah orang untuk saya. Tak pernah ada orang yang dapat membahagiakan saya sepertimana awak bahagiakan saya dulu. Saya tak mampu nak tinggalkan awak. Saya tak mampu. Macammana saya nak tinggalkan orang yang saya cintakan? Saya bukan malaikat, Cinta. Saya tak mampu nak tinggalkan awak sedangkan hati saya meronta-ronta nak berada dekat dengan awak,” ujar Asyraff.

            “Bodoh,” ujar Cinta sepatah.

            “Saya tahu saya bodoh sebab mengharapkan orang yang saya tak nak. Saya tahu saya bodoh sebab terlalu berharap pada sesuatu. Saya tahu cinta saya ni tak bermakna langsung pada awak,” Asyraff melangkah keluar.

            “Jangan pergi,” ujar Cinta.

            Asyraff berhenti melangkah.

            “Saya cintakan awak, Asyraff. Saya cintakan awak. Tolong jangan pergi. Jangan tinggalkan saya. Saya perlukan awak,” ujar Cinta lagi.

            Asyraff pandang Cinta.

            “Saya dan Daus perlukan awak,” ujar Cinta lagi.

            “Apa Cinta cakap ni?” soal Asyraff.

            “Selama ni, saya takut dengan bayang-bayang saya sendiri. Saya takut kalau saya terima perasaan awak, saya akan lupakan ayah Daus. Saya takut kalau saya pilih untuk cintakan awak, awak akan pergi tinggalkan saya. Dua kali kehilangan orang yang saya sayang buat saya takut untuk mencintai awak. Tapi, sekarang saya dah sedar. Kita tak perlu takut dengan bayang-bayang kita sendiri,” jawab Cinta.

            Asyraff mendekati Cinta.

            “Asyraff, saya cintakan awak. Saya betul-betul cintakan awak,” ujar Cinta.

            Asyraff senyum sedikit. “Saya pun cintakan awak.”

            “Mama! Papa!” Daus mencelah tiba-tiba.

            Cinta dan Asyraff gelak. Daus ni comel betul.

No comments:

Post a Comment