Nota Kaki (3/11/16)

Salam.

Setelah sekian lama, akhirnya cerita baru untuk kalian! Oh ya, dalam cerita ni aku ada guna dua watak dari cerita sebelum ni. Yang pertama dari cerita Aku VS Empat lelaki dan satu lagi dari cerpen Terakhir.

Apa-apa pun, enjoy semua!

TERBARU!
Enam (3)


Monday, March 7, 2011

Mencari Cinta 29

  Syukor melangkah ke arah Puan Sri Salimah yang sedang duduk di sofa. Dia duduk di sebelah Puan Sri Salimah.

Mummy,” panggil Syukor.

Puan Sri Salimah pandang Syukor.

“Arief minta maaf sebab kurang ajar dekat mummy semalam,” ujar Syukor.

“Sepatutnya mummy yang minta maaf dekat Arief sebab mummy tampar Arief. Betul, mummy tak sengaja,” ujar Puan Sri Salimah bersungguh-sungguh.

“Arief mohon mummy, tolong terima Adiela. Arief sayang sangat dekat dia. Dia yang buat Arief sedar dari duniawi ni. Tolong mummy. Arief merayu dekat mummy,” rayu Syukor.

Puan Sri Salimah diam. Dia pandang Syukor sejenak. Kemudian dia angguk.

Okay,” ujar Puan Sri Salimah.

Syukor tersenyum lalu peluk Puan Sri Salimah.

Thanks mummy!” ujar Arief.

Puan Sri Salimah membalas senyuman Syukor. Dia sanggup buat apa je untuk Syukor, anak lelakinya itu.

* * *

Laura melangkah ke arah Ayyad yang sedang berangan tu. Laura dapat satu idea. Dia jalan berjengket-jengket gaya pencuri.

“Ayyad!” jerit Laura.

Ayyad tersentak tetapi dia tidak melatah.

“Ya Allah! Kau ni Laura!” marah Ayyad.

Laura gelak lalu dia duduk di sebelah Ayyad.

Cool lah. Aku gurau je,” ujar Laura.

Cool lah ni,” balas Ayyad.

Laura sengih. Ayyad pandang Laura. Laura nampak comel sangat walaupun dia bergaya ala kadar je.

“Ha! Apa yang Kak Adiela cakap tu?” soal Laura tak sabar.

Ayyad diam. Dia tarik nafas panjang-panjang dan hembuskan perlahan-lahan. Macammana nak mulakan ni ye?

“Yang kau termenung tu kenapa?” soal Laura pelik.

“Kau dah lupakan Izad?” soal Ayyad.

Laura angkat kening, “apa kena mengena soalan kau ni dengan apa yang Kak Adiela cakap?”

“Ada kena-mengena. Sebab tu lah aku tanya kau,” ujar Ayyad.

Laura hela nafas berat.

“Lupakan Izad adalah sesuatu yang sangat sangat susah untuk aku lakukan. Sangat-sangat mencabar. Aku tak tahu sama ada aku mampu ke tidak lupakan dia. Macam orang lain cakap, cinta pertama susah nak lupakan,” jawab Laura.

“Tapi cinta pertama tak bermakna cinta terakhir kan?” soal Ayyad.

Laura angguk, “aku tahu. Tapi entahlah. Ini semua soal hati, Ayyad.”

“Macammana kalau ada seorang lelaki yang cintakan kau sepenuh hati. Kau akan terima dia atau kau akan terus menanti Izad?” soal Ayyad.

Laura angkat bahu, “aku tak tahu. Aku tak pernah terfikir hal tu.”

Ayyad diam. Laura pun diam. Lama mereka diam. Masing-masing melayan perasaan masing-masing.

“Habis apa kena-mengena soalan tu dengan apa yang Kak Adiela cakap?” soal Laura memecahkan suasana yang sepi itu.

“Tak ada apa-apa lah,” Ayyad senyum.

“Apa kau ni?” Laura angkat kening.

“Jom lah, aku hantar kau balik,” ajak Ayyad.

“Tak nak selagi kau tak bagitahu aku apa yang Kak Adiela cakap,” ujar Laura tegas.

“Kak Adiela cuma cakap jaga kau elok-elok,” ujar Ayyad.

Habis apa kena-mengena dengan soalan kau tadi? Kau jangan nak tipu aku, Ayyad,” Laura buat muka garang.

“Aku tak tipu lah. Aku cuma nak tahu je. Kan Kak Adiela suruh aku jaga kau elok-elok, jadi aku nak pastikan perasaan kau dekat Izad,” ujar Ayyad.

“Tak faham,” Laura geleng kepala.

“Tak ada apa-apa lah. Dahlah, jom balik,” ajak Ayyad.

Laura angguk. Lalu mereka berdua melangkah ke arah kereta Ayyad.

* * *

Pintu bilik dihempas kuat. Sungguh dia rasa sangat-sangat cemburu melihat adengan tadi. Sungguh dia rasa sangat-sangat marah menyaksikan kejadian tadi. Tapi untuk apa?

Bukankah dia yang meninggalkan gadis itu? Bukankah dia yang melukakan hati dan perasaan gadis itu? Bukankah dia yang menyuruh gadis itu melupakannya? Tapi kenapa dia rasa begini?

Dia baring di atas katil. Telefon bimbitnya dikeluarkan. Gambar seorang gadis comel yang lengkap berpakaian seragam sekolah ditatapnya.

Dia rindu untuk melihat muka gadis comel itu marah kepadanya. Dia rindu untuk mendengar rungutan manja gadis comel itu. Dia rindu untuk mendenda gadis itu. Dia rindu segalanya tentang gadis itu.

Tetapi apa yang dia boleh lakukan? Dia yang pilih jalan ini. Dia yang pilih untuk tidak mencintai gadis itu lagi. Dia yang pilih untuk melupakan gadis itu walaupun dia tahu dia takkan mampu melakukannya. Tpi dia terpaksa.

Tangannya diletakkan atas kepala. Sakit kepalanya datang kembali. Dia capai ubat di meja sebelah katilnya dan dia capai segelas air. Dia makan ubat itu. Kemudian dia baring kembali di atas tilamnya yang empuk itu.

“Aku rindukan kau, Laura.”

Dan pandangannya kabur. Dia tak nampak apa-apa lagi. 

No comments:

Post a Comment