Nota Kaki (3/11/16)

Salam.

Setelah sekian lama, akhirnya cerita baru untuk kalian! Oh ya, dalam cerita ni aku ada guna dua watak dari cerita sebelum ni. Yang pertama dari cerita Aku VS Empat lelaki dan satu lagi dari cerpen Terakhir.

Apa-apa pun, enjoy semua!

TERBARU!
Enam (3)


Sunday, October 25, 2009

Nilai Sebuah Hati 17

"Kita dah dapat penderma," ujar doktor itu.

"Siapa doc?" soal Hairi tidak sabar.

"Kamu"

Hairi terpempam mendegar jawab doktor. Dia? Dia yang bakal mendermakan organ pentingnya kepada Ariana. Ye, dia sanggup! Demi Ariana, dia sanggup!

"Okay doktor. Bila operasi dijalankan?"

"Pagi esok"

"Baik."

**********

Sebelum operasi dijalanjan, Hairi menyerahkan sekeping surat kepada mama.

"Mama, bagi surat ni dekat Ari kalau ada apa-apa terjadi kepada Hairi." ujar Hairi perlahan.

"Apa yang Hairi merepek ni? Hairi akan selamat. Percayalah cakap mama ni," pujuk mama.

"Segalanya kuasa Allah, ma. Kalaulah Hairi tak sempat tengok Ariana, tolong bagi surat ni dekat dia. Tolong ye, ma!" Hairi berjalan keluar dari wad Ariana dan baring di atas katilnya pula.

Operasi sedang dijalankan. Mama, papa, ayah, ibu, dan juga Iwan berdoa di ruang menunggu. Masing-masing berdoa agar kedua-dua selamat. Empat jam sudah operasi itu berlangsung namun belum ada apa-apa keputusan.

Pintu ruangan bedah itu terbuka. Satu katil laju ditolak ke ruang kecemasan. Mereka semua tergamam. Iwan cepat-cepat berjumpa dengan doktor yang keluar dari bilik pembedahan bersama satu lagi katil pesakit. Dilihatnya Ariana terbaring lesu di katil itu.

"Alhamdulillah, Ariana selamat" ucapan itu keluar dari mulut masing-masing. Tetapi mana Hairi? Doktor itu lantas menemui ibu Hairi.

"Macammana keadaan Hairi doc?" soal ibu cemas.

"Dia dalam keadaan kritikal. Kami sedang berusaha untuk menyelamatkan dia. Harap puan bersabar."

Kenyataan doktor itu cukup menghiris perasaan semua orang. Masing-masing beristighfar. Ya Allah, Kau selamatkanlah anakku, Hairi!

"Doc, macammana?" soal ibu sekali lagi.

"Maaf puan, kami telah cuba sedaya-upaya tetapi Allah yang menentukan. Anak puan tidak dapat diselamatkan."

"Doktor bergurau kan?"

"Tak puan, saya tak bergurau"

Raungan terdengar daripada ruangan menunggu. Mama dan ibu menangis semahu-mahunya. Papa dan ayah juga menitiskan air mata. Iwan cuba menenangkan mereka. Iwan kagum dengan keberanian Hairi.

"Hairi, kau memang seorang yang berani! Cinta kau sangat tulus untuk Ariana. Aku kagum dengan kau, Hairi. Kau seorang pewira!" hati Iwan berkata-kata.



No comments:

Post a Comment