Nota Kaki (3/11/16)

Salam.

Setelah sekian lama, akhirnya cerita baru untuk kalian! Oh ya, dalam cerita ni aku ada guna dua watak dari cerita sebelum ni. Yang pertama dari cerita Aku VS Empat lelaki dan satu lagi dari cerpen Terakhir.

Apa-apa pun, enjoy semua!

TERBARU!
Enam (3)


Friday, September 17, 2010

Perjalanan Fasha (S4)

Fasha masih memikirkan hal Aril. Sungguh, kehadiran Aril membuatkan hidupnya tunggang-langgang. Aril, kenapa mesti Aril muncul sekarang? Kenapa bukan dulu lagi?

Dan tanpa disengajakan, Fasha tertolak air. Habis air tu tumpah dekat Izad. Basah baju Izad dengan air mineral itu.

“Izad, saya minta maaf. Saya tak sengaja,” kelam-kabut Fasha keluarkan tisu dari beg tangannya.

Fasha lap baju Izad yang basah.

“Tak apa,” ujar Izad.

Fasha masih lap baju Izad. Izad pegang tangan Fasha yang ligat membersihkan bajunya.

“Fasha, saya cakap tak apa kan. Lagipun ni air mineral je. Nanti kering lah ni,” ujar Izad.

Fasha tunduk. Izad senyum. Tangan Fasha dilepaskan.

“Saya minta maaf. Sumpah, saya tak sengaja tadi,” ujar Fasha.

“Kan saya cakap, saya tak kisah. Fasha, awak ada masalah ke? Izad tengok sejak kebelakangan ni awak asyik termenung je,” ujar Izad.

“Fasha okay lah. Cuma dua tiga hari ni, Fasha sibuk dengan klinik,” ujar Fasha.

Izad pandang Fasha lama. Fasha, kenapa perlu berahsia?

“Atau awak rindukan Aril?”

Fasha tersentak. Dia pandang Izad.

“Apa maksud awak?” soal Fasha ragu-ragu.

Izad senyum segaris.

“Fasha, saya tahu Aril dah balik Malaysia. Dan saya pasti dia ada jumpa awak. Dan dia cintakan awak,” ujar Izad tenang.

“Tapi saya cintakan awak bukan dia,” ujar Fasha.

No! Awak tak cintakan saya. Awak cintakan dia. I can see it from your eyes,” ujar Izad.

Fasha diam.

“Fasha, saya sanggup lepaskan awak pada Aril. Kalau itulah yang boleh buat awak bahagia, saya sanggup,” ujar Izad tiba-tiba.

Fasha tersentak.

“Izad, awak tak cintakan saya ke? Kenapa begitu senang awak lepaskan saya ke tangan Aril?” soal Fasha.

Senyum, “Saya cintakan awak. Sangat-sangat. Tapi Aril lebih mencintai awak. Fasha, cinta perlukan pengorbanan. Dan ini pengorbanan saya.”

Fasha diam.

“Pergi cari dia Fasha. Pergi sebelum semua ni terlambat,” ujar Izad.

Fasha bangun.

“Izad, terima kasih.”

Dan Fasha terus belalu. Berlari, cuba mencari di manakan cinta hatinya. Berjayakah dia? Sama-sama kita nantikan.

* * *

Sudah satu jam lebih Fasha berlari sekitar taman ini tetapi kelibat Aril tetap tidak nampak. Fasha akhirnya duduk di sebuah bangku. Tiba-tiba dia nampak kelibat Aril. Dia berlari penuh semangat ke arah kelibat itu.

“Aril!”

Manusia itu berpaling ke arah Fasha.

“Hey, gila ke?”

Fasha berundur. Itu bukan Aril. Dia salah orang.

Mungkin memang antara aku dengan Aril tak ada jodoh.

Fasha melangkah ke arah keretanya. Tiba-tiba bahunya dicuit dari belakang.

“Dah putus asa ke?”

Fasha berpaling ke arah manusia itu. Dia kenal suara itu! Suara yang dirinduinya selama ini. Ya, itu suara Aril!

“Aril!”

Aril tersenyum manis ke arah Fasha. Fasha terus mendakap Aril. Erat.

“Aril, jangan tinggalkan Fasha lagi,” ujar Fasha.

Aril balas pelukan Fasha.

“Aril tak pernah tinggalkan Fasha, sayang. Fasha sentiasa di hati Aril. Semalam, hari ini, esok dan selamanya,” ujar Aril penuh makna.

Dan mereka berdua tersenyum. Sekali lagi, sejarah terukir di taman ini. Dahulu tempat ini menjadi tempat luahan perasaan Fasha pertama kali kepada Aril. Dan hari ini, tempat ini menjadi saksi janji Aril dan Fasha untuk hidup bersama. Sama-samalah kita doakan kebahagiaan mereka.

No comments:

Post a Comment