Nota Kaki (3/11/16)

Salam.

Setelah sekian lama, akhirnya cerita baru untuk kalian! Oh ya, dalam cerita ni aku ada guna dua watak dari cerita sebelum ni. Yang pertama dari cerita Aku VS Empat lelaki dan satu lagi dari cerpen Terakhir.

Apa-apa pun, enjoy semua!

TERBARU!
Enam (3)


Thursday, October 13, 2011

Cinta Lana 7

 Hari ni second day Cinta sekolah di sekolah baru. Ala, budak form 1 lah katakan.

Sedang Cinta berjalan hendak ke kantin, seorang lelaki terlanggar dia. Habis terjatuh buku-buku di tangan lelaki itu dan Cinta pula terdorong ke belakang.

"Sorry," ujar Cinta, walaupun bukan salah dia.

Cinta cangkung, turut membantu lelaki itu mengemas bukunya. Lelaki itu kuntumkan satu senyuman.

"Wei kawan-kawan! Ada orang dah fell in love," jerit Rezal.

Cinta lantas bangun diikuti lelaki itu.

"Wei, kau apahal?" soal Cinta.

"Wei, minah ni garang lah!" ujar Rezal diikuti tawa kawan-kawannya.

"Rezal, aku fikir kau baik. Sekarang baru aku kenal siapa kau!" ujar Cinta geram.

Rezal gelak lagi.

"Well, selamat berkenalan. I'm the real Rezal!" ujar Rezal.

Cinta buat muka geram dan kemudian berlalu pergi. Si lelaki tadi pun berlalu pergi.

* * *

Cinta keluar dari perpustakaan. Dia orang yang terakhir keluar dari situ. Rakan-rakan sekelasnya sudah naik ke kelas.

Cinta capai kasut dari rak kasut. Dia duduk di lantai. Kaki kanan dimasukkan dan diikat talinya. Dan kaki kiri pula dimasukkan.

Ada sesuatu yang lembik dirasakan di hujung kakinya. Pantas dia menarik kembali kakinya. 

Dia ketuk kasutnya dan...

"Mak! Katak!" jerit Cinta kuat.

Nasib tiada orang di perpustakaan itu, kalau tak tak tahulah apa jadi. Cinta segera campak kasutnya ke dalam tong sampah.

"Kenapa buang kasut tu?" soal Rezal dari belakang.

Cinta pusing pandang Rezal. Serta-merta air mukanya berubah.

"Kau??" jerit Cinta.

“Kenapa?" soal Rezal.

"Kau letak katak dalam kasut aku kan?" soal Cinta.

Dengan muka yang tidak bersalah, Rezal angguk. Cinta jengilkan matanya.

"Idiot!!" jerit Cinta kuat.

Dan Cinta berlalu pergi meninggalkan Rezal seorang diri dengan tidak berkasut. Rezal hanya memerhatikan Cinta.

* * *

Cinta pandang kiri dan kanan. Apabila dirasakan keadaan okay, Cinta segera membuka beg dan dimasukkan sesuatu ke dalamnya. Lepastu Cinta senyum.

"It's payback time!"

Cinta keluar dari kelas tu. Dan loceng habis rehat berbunyi. Cinta berdiri di pintu kelasnya. Menunggu mangsanya.

Dua minit menunggu dan there he is! Mangsanya sedang berjalan masuk ke kelasnya. Cinta buat-buat tak tahu bila Rezal pandang ke arahnya.

Bila Rezal dah ada dalam kelasnya, Cinta tinjau di sebalik pintu kelas Rezal. Dan dalam kiraan tiga.

Satu..

Dua....

Tiga....

Kedengaran jeritan di dalam kelas Rezal dan Rezal dengan muka berang bercampur malu segera keluar mendapatkan Cinta yang tertawa.

"Kau punya kerja kan?" tengking Rezal sambil bangkai biawak itu diajukan ke Cinta.

Cinta buat muka selamba.

"Fair kan. Kau buat aku, aku buat kau!"

Dan Cinta berlalu masuk ke kelasnya.


* * *

Begitulah pergaduhan mereka. Dari form 1 hinggalah form 4. Cinta yang menamatkan pergaduhan mereka.

Pada waktu petang, di taman permainan kawasan perumahan Rezal.

"Woi! Aku nak buat perhitungan dengan kau!" ujar Cinta kuat.

Rezal yang sedang duduk bangun. Menghadap Cinta.

"Me?" soal Rezal.

"Kenapa dengan kau haa?" tengking Cinta.

"Kenapa dengan aku?" soal Rezal.

"Wei! Kenapa kau suka sakitkan hati aku? Aku tak ada buat salah pun dengan kau kan?" marah Cinta.

Rezal senyum sinis.

"Ye ke?" soal Rezal.

Cinta jengilkan mata. Mamat ni memang annoying gila!

"Kau tahu tak? I hate you! Boleh tak, kau jangan kacau aku! Boleh tak kau blah je dari hidup aku? Wei, get a life lah!" tengking Cinta.

Rezal dah terdiam. Langsung tak terkata apa-apa.

"Kalau perangai kau macamni lah, better kau tak wujud je kan? Baik untuk kau, baik untuk aku. Kau dengar ye, kau takkan pergi mana-mana kalau kau teruskan dengan sikap kau!" tengking Cinta lagi.

Cinta pandang Rezal sesaat. Kemudian dia terus pergi meninggalkan Rezal yang terdiam seribu bahasa.

Rezal hanya mampu memandang langkah gadis pujaannya pergi. Sungguh dia kesal dengan tindakannya melancarkan perang dengan Cinta.

Dan kata-kata Cinta terngiang-ngiang di telinganya.

Kalau perangai kau macamni lah, better kau tak wujud je kan? Baik untuk kau, baik untuk aku.

Dan Rezal melangkah dengan hati yang kecewa. Melangkah ke arah basikalnya.

You are such a looser, Rezal! You lose again. And you never will be a winner in her heart.

Rezal terus kayuh basikalnya meninggalkan tempat itu.

* * *
Cinta membisu di sebelah Rezal. Tak ada langsung kata-kata yang keluar daripada mulut Cinta lepas pengakuan berani mati tu.

Rezal pandang Cinta di sebelahnya menggunakan ekor matanya.

"Cinta, are you okay?" soal Rezal.

Cinta angguk dan melemparkan senyuman hambar.

"Sorry kalau pengakuan aku tu buat kau tak selesa," ujar Rezal.

"No, it's okay. Aku yang terlebih fikirkan. Tu semua kan kisah dulu," ujar Cinta.

Rezal senyum.

"You know what Cinta?" soal Rezal.

Rezal memarkir keretanya.

"What?" soal Cinta.

Rezal matikan enjin keretanya.

"Perasaan aku terhadap kau dari dulu hingga sekarang tak pernah berubah. Dan aku yakin cinta aku hanya pada kau," ujar Rezal.

Cinta tergamam. Rezal senyum dan keluar dari keretanya. Cinta turut keluar dari kereta. Rezal kunci keretanya.

"Cinta, aku cintakan kau semalam, hari ni dan juga esok," ujar Rezal penuh makna.

Dan Rezal melangkah menjauhi Cinta. Cinta hanya mampu memerhatikan langkah Rezal. 

No comments:

Post a Comment