Nota Kaki (3/11/16)

Salam.

Setelah sekian lama, akhirnya cerita baru untuk kalian! Oh ya, dalam cerita ni aku ada guna dua watak dari cerita sebelum ni. Yang pertama dari cerita Aku VS Empat lelaki dan satu lagi dari cerpen Terakhir.

Apa-apa pun, enjoy semua!

TERBARU!
Enam (3)


Wednesday, July 11, 2012

Cinta Lana 23


  Sudah dua minggu pemergian Rezal, Cinta masih lagi rasa kehilangan. Dan perasaan itu akan wujud selama-lamanya. Bunyi loceng mematikan lamunan Cinta. Cinta melangkah ke arah pintu rumah. Dan pintu dibuka. Dia nampak Asyraff.

“Assalamualaikum,” sapa Asyraff.

Cinta jawab salam Asyraff.

“Awak datang nak apa?” soal Cinta dingin.

“Hari ini awak ada check-up kan?” lembut Asyraff bertanya.

Cinta diam. Dia sendiri lupa hari ini dia ada check-up.

“Dahlah, awak siap. Saya tunggu dekat luar,” ujar Asyraff.

Cinta menurut. Dia hilang di sebalik dinding rumahnya. Menukar ke pakaian yang lebih sesuai. Lima minit kemudian, Cinta turun.

“Dah siap? Jomlah,” ujar Asyraff.

Cinta angguk. Cinta kemudian keluar dari rumah. Pintu rumah dikunci. Kemudian dia kunci pula pintu pagar rumahnya. Lepas itu, barulah dia masuk ke dalam kereta Asyraff. Asyraff terus memandu tanpa banyak songeh ke arah hospital.

“Mana awak tahu hari ni saya ada check-up?” soal Cinta.

Asyraff senyum, “saya call pihak hospital lah. Lagipun awak kan lagi berapa minggu nak melahirkan.”

“Lagi tiga minggu.”

Asyraff pandang Cinta sekilas. Dia tahu Cinta masih sedih dengan pemergian arwah Rezal. Tapi, apa boleh buat? Kalau ajal sudah sampai, kita hanya mampu berserah.

“Awak sedih lagi?” soal Asyraff.

“Saya tak nak cakap pasal tu. Tolonglah Asyraff,” ujar Cinta tegas.

Asyraff angguk tanda setuju. Dia hormat Cinta dan perasaan hormat tu akan kekal selamanya. Sebab dia cintakan Cinta. Terlalu cinta.

* * *

“Abang okay tak ni?” soal Ariyani.

Asyraff pandang Ariyani. Senyuman diukirkan.

“Okay. Tak payah risau,” jawan Asyraff.

Ariyani angguk, “Ni Kak Shifa telefon.”

Asyraff sambut telefon bimbitnya yang dihulurkan Ariyani. Ariyani keluar dari office kecil Asyraff tu.

“Hello,” sapa Asyraff.

“Hello!” balas Shifa ceria.

“Ada apa telefon ni?” soal Asyraff.

Saja. Lama gak dengar khabar kamu. Kok suara kamu kelihatan seperti depresi bangat?” soal Shifa.

Asyraff mengeluh perlahan , “Cinta masih tak layan aku.”

Sabar dong. Cinta itu kan baru aja kehilangan suaminya. Kamu harus faham sih kondisinya,” nasihat Shifa.

“Aku faham tapi entahlah Shifa,” ujar Asyraff.

Sabar ya. Aku di sini sentiasa mendoakan yang terbaik untuk kamu,” ujar Shifa.

Thanks Shifa,” ujar Asyraff.

Okay lah, maggi ku udah siap ni. Aku makan dulu ya. Jangan sedih-sedih okay. Daa,” Shifa tekan end call sebelum Asyraff menyampuk.

Asyraff menggeleng. Ni mesti kes dah lapar sangat lah tu.

* * *

“Cinta duduk dengan abang je lah dulu,” ajak Hazeem.

Cinta geleng. Dia letak gelas berisi jus oren atas meja.

“Tak apa lah bang. Cinta boleh jaga diri Cinta dekat sini,” Cinta tolak pelawaan Hazeem.

“Tapi Cinta dah sarat sangat dah ni. Bila-bila je Cinta boleh bersalin. Kan lagi selamat kalau Cinta tinggal dengan abang,” ujar Hazeem.

“Tak apa bang. Cinta tak nak susahkan Kak Lia,” Cinta bagi alasan.

“Tak susahkan lah,” ujar Hazeem.

“Takpe bang. Cinta nak duduk sini,” ujar Cinta.

Hazeem mengeluh. “Degil betullah Cinta ni.”

Cinta hanya tersengih. Dia malas nak bertengkar dengan Hazeem tapi dia memang tak nak susahkan siapa-siapa. Dia akan tinggal di rumah ni sebab dia rasa lebih dekat dengan Rezal kalau dia di rumah ni. Rezal, bapa kepada anak di dalam kandungannya ini.

* * *

Cinta pusing ke kanan, salah. Cinta pusing ke kiri, salah. Semuanya rasa serba tak kena. Cinta cari telefon bimbitnya. Sudah pukul 3 pagi tetapi matanya langsung tidak boleh lelap.

Cinta buka galeri gambar dalam telefon bimbitnya. Gambar dia bersama Rezal dibuka.

“Ejal, awak mana? Saya rindu awak. Saya rindu sangat dengan awak,” air mata Cinta mengalir laju.

“Ejal, minggu depan anak kita lahir. Saya tak tahu saya mampu atau tidak nak jaga anak kita seorang diri. Saya tak tahu, Ejal. Saya perlukan awak sekarang ni. Saya perlukan awak untuk jaga anak kita bersama-sama. Saya sangat-sangat perlukan awak sekarang ni,” Cinta pegang perutnya.

Cinta rasa perutnya sakit sangat. Cinta cari nombor Asyraff dan dia dail nombor itu. Tak tahu kenapa nombor Asyraff juga yang didail. Bukan nombor Hazeem tetapi nombor Asyraff. 

No comments:

Post a Comment