Nota Kaki (3/11/16)

Salam.

Setelah sekian lama, akhirnya cerita baru untuk kalian! Oh ya, dalam cerita ni aku ada guna dua watak dari cerita sebelum ni. Yang pertama dari cerita Aku VS Empat lelaki dan satu lagi dari cerpen Terakhir.

Apa-apa pun, enjoy semua!

TERBARU!
Enam (3)


Thursday, November 14, 2013

Kerana Cinta 20

"Macammana okay tak tinggal dekat rumah aku?" soal Irfan.

            Fiya pandang Irfan. Bibirnya menguntum senyuman.
                                                                                                                 
            "Okay. Keluarga awak layan saya baik. Saya betul-betul terharu," jawab Fiya.

            Irfan tersenyum.

            "Dah siap belum?" soal Irfan.

            Fiya zip begnya. Dia anggukkan kepala.

            "Dah. Jom?" ajak Fiya.

            Irfan angguk. Lalu mereka berdua melangkah keluar dari apartmen Fiya.

            Tadi diorang pergi balai polis untuk kes si Fiya ni. Lepastu diorang singgah apartmen Fiya nak ambil barang-barang keperluan Fiya.

            Irfan hidupkan enjin kereta. Tali pinggang keledar dipakai dan dia mula memandu.

            "Nak singgah mana-mana?" soal Irfan.

            Fiya geleng kepalanya.

            "Kau ni masih study lagi ke?" soal Irfan.

            "Tak. Baru habis," jawab Fiya.

            Irfan angguk.

            "Kau ambil jurusan apa dulu?" soal Irfan lagi.

            "Secretary," jawab Fiya.

            "Wah. Boleh jadi P.A aku ni," seloroh Irfan.

            Fiya tergelak.

            "Tapi tu kalau aku jadi artis lah," tambah Irfan.

            "Pemain bola sepak zaman sekarang ni pun dah macam artis. Sekejap keluar berita sana sekejap keluar tv sini," ujar Fiya.

            Irfan gelak. Betul juga. Pemain bola sepak sekarang ni tahap popular dia, kadang-kadang melebihi tahap popular seorang penyanyi. Malatopz you all.

            "Nanti bila aku dah popular sampai tahap tu, aku panggil kau jadi P.A aku ek?" soal Irfan.

            Fiya angguk, "boleh je."
           
            "Free tau!" ujar Irfan.

            "No problem boss!" Fiya angguk.

            Irfan gelak. Dia senang berbual dengan Fiya. Fiya ni sebenarnya jenis yang senang berbual. Cuma mungkin disebabkan kesnya, Fiya jadi murung waktu pertama kali dia berjumpa dengan gadis itu.

* * *

            Natalia duduk di kerusinya. Sekotak Cadbury Gold berbentuk hati di atas mejanya dicapai. Dia tarik kad yang tertampai di atas bekas tersebut. Kad dibuka dan dibaca.

Eat me. And you will eat my heart.

-Zizan-

            Natalia pandang Zizan. Sekali lagi Zizan kenyitkan matanya ke arah Natalia. Natalia cepat-cepat tunduk. Malu lah!

* * *

            "Kau buat apa dengan si Natalia tu?"

            Zizan pandang Johan. Keningnya diangkat tinggi.

            "Aku buat apa?"

            "Macam aku tak nampak apa kau buat tadi."

            Zizan gelak.

            "Mata kau ni macam mata burung hantu. Tajam betul!" usik Zizan.

            "Johan kan. Eh, kau still tak dapat lagi ke Natalia tu?" soal Johan.

            "Entahlah Johan," jawab Zizan.

            "Kau ni kan. Lambat betul. Bro, baik kau cepat ngorat dia. Kalau tidak, kau sendiri yang akan melepas. Aku dengar cerita dia ada secret admire tau," bagitahu Johan.

            "Secret admire? Siapa?" soal Zizan.

            "Nama pun secret admire. Memang secret habis lah," jawab Johan.

            Zizan tersengih. Betul jugak kan.

            "Tapi mana kau tahu?" soal Zizan.

            "Lah, kau tak nampak ke dia selalu dapat hadiah. Sekejap coklat lah, sekejap bunga lah, sekejap teddy bear lah. Romantik betul. Rugi kau kalau lambat, Zan. Melepas kau  nanti," ujar Johan.

            Zizan tahan gelak. Dialah secret admire tu. Hisyh, tak ada orang lain ke yang pernah baca kad yang dia kasi tu? Kan dia ada tulis nama dalam kad tu. Betul pandai Natalia jaga barang.

            "Aku nasihat kau tak nak dengar. Dah melepas nanti, baru padan muka," ujar Johan.

            "Ye lah Johan. Aku dengar nasihat kau tu," balas Zizan.

            "Apa lagi kau tunggu? Pergilah bagitahu dekat dia," suruh Johan.

            Zizan kerut dahi, "bagitahu apa?"

            Johan tepuk dahinya, "bagitahulah yang kau suka dia! Lembab lah kau ni!"

            "Nantilah. Sekarang ni waktu kerja lah. Dah, aku nak sambung kerja. Tak nak aku makan gaji buta. Duit haram tu wei," Zizan kembali fokuskan kepada kerjanya.

            Johan mengeluh melihat Zizan. Zizan ni memang terhegeh-hegeh betul. Karang dah melepas baru nak menyesal. Waktu tu, dah tak ada guna lagi. Bak kata pepatah, sesal dahulu berpendapatan, sesal kemudian tidak ada guna lagi. Cewah siap berperibahasa lagi tu.

* * *

            "Abang, Taufiq bosanlah," Taufiq duduk di sebelah Irfan yang sedang menonton televisyen.

            Irfan pandang Taufiq, adiknya yang berumur enam tahun. Umur je enam tahun tapi cakap mengalahkan orang dewasa.

            "Macammana abang nak hilangkan kebosanan Taufiq tu?" soal Irfan.

            "Kita pergi jalan-jalan nak?" ajak Taufiq.

            Irfan kerut dahi, "nak pergi mana?"

            "Kita pergi City Park," ajak Taufiq.

            Irfan diam.

            "Ala, jomlah bang," pujuk Taufiq.

            "Okay. Taufiq pergi siap. Ajak Ina sekali tau," ujar Irfan.

            "Ina tidurlah, bang," bagitahu Taufiq.

            "Kalau macamtu, Taufiq pergi siap cepat," suruh Irfan.

            Taufiq berlari-lari naik ke atas. Fiya yang baru sahaja sampai di ruang tamu duduk di sofa.

            "Fiya, siaplah," suruh Irfan.

            Fiya kerut dahi, "pergi mana?"

            "City Park," jawab Irfan.

            "Sekarang?" soal Fiya.

            "Taklah. Tahun depan. Mestilah sekarang cik Fiya hoi," jawab Irfan.

            Fiya tersengih. Dia bangun dan berlalu ke biliknya untuk bersiap.

* * *

            "Taufiq nak main dekat sini," Taufiq berlari ke arah gelongsor.

            Irfan menggeleng-gelengkan kepalanya. Kemudian dia duduk di sebuah pondok. Fiya turut bersama Irfan.

            "Awak memang selalu ek pergi sini?" tanya Fiya.

            "Dulu tu selalulah juga. Tapi sekarang ni jarang dah," jawab Irfan.

            "Yelah, orang terkenal lah kata kan," perli Fiya.

            "Terkenal lah sangat kan?" Irfan gelak.

            Fiya turut tertawa.

            "Awak tak ada girlfriend ke?" soal Fiya.

            "Kenapa kau tanya?" soalan dibalas soalan.

            "Tak adalah. Awak keluar dengan saya ni, takut pula saya nanti girlfriend awak marah," jawab Fiya.

            "Tak adalah. Aku mana ada girlfriend. Aku tak handsome macam Remy Ishak. Siapalah nak dekat aku kan?" ujar Irfan.

            Fiya gelak.

            "Saya rasa awak lagi handsome pada Remy Ishak," ujar Fiya.

            "Ni puji saya ni ada apa-apa ke? Nak bodek ek?" soal Irfan.

            Fiya gelak. Irfan turut tertawa. Tiba-tiba Taufiq datang sambil menangis. Irfan segera mendapatkan Taufiq.

            "Kenapa ni?" soal Irfan.

            "Ada orang pukul Taufiq," adu Taufiq.

            "Kenapa Taufiq tak balas?" soal Irfan.

            "Taufiq takut. Dia besar. Taufiq kecik," jawab Taufiq.

            Irfan geleng-gelengkan kepalanya. Dia dukung Taufiq.
           
            "Lain kali bila ada orang pukul Taufiq, Taufiq balas. Jangan menangis macamni. Taufiq kan lelaki. Kena pandai lindungi diri. Faham?" nasihat Irfan.

            Taufiq angguk-anggukkan kepalanya, "faham."

            "Dah, jom kita makan aiskrim. Nak?" Irfan letakkan Taufiq ke bawah.

            "Nak!" jawab Taufiq.

            Fiya pandang Irfan. Sungguh dia kagum dengan Irfan. Irfan memang betul-betul seorang manusia yang penyayang dan bertanggungjawab.

            "Fiya, jom?" ajak Irfan.


            Fiya angguk-anggukkan kepalanya. Mereka bertiga pun berjalan menuju ke motor yang menjual aiskrim.

No comments:

Post a Comment